FANDOM

Klocki LEGO, potocznie nazywane po prostu LEGO - rodzaj zabawki w formie plastikowych, kolorowych wielościanów, posiadających (z reguły) specjalne kołeczki u góry i otwory na spodzie (lub też na bocznych ściankach) umożliwiające łączenie ich ze sobą w różne, stabilne konstrukcje – budowle, pojazdy, figury itp. W zależności od wieku dziecka istnieją różne rodzaje klocków LEGO: Duplo, System i Technic (dawniej również Primo/Baby, Quatro i Scala). Stanowią one podstawowy produkt duńskiej firmy zabawkarskiej LEGO®.

ProdukcjaEdytuj

Klocki LEGO wytwarza się z tworzywa sztucznego o nazwie ABS. W celu nadania mu plastyczności najpierw rozgrzewa się je, w zależności od potrzeby, do temperatury 230-310°C a następnie wtryskuje pod dużym ciśnieniem do form. Później wypełnione matryce schładza się przez kilka sekund, po czym są automatycznie opróżniane i gotowe do następnego cyklu produkcyjnego[1].

HistoriaEdytuj

Klocek LEGO 1949-1958

Klocek LEGO z lat 1949-1958.

Pierwsze na świecie plastikowe klocki z kołeczkami umożliwiającymi łączenie ich ze sobą wymyślił Brytyjczyk Hilary Fisher Page w 1937 r. [2] Miały one zaokrąglone rogi, wypukłe kołeczki i nie posiadały gniazdek na spodzie. Ole Kirk Christiansen zetknął się z nimi dziesięć lat później, przy zakupie angielskiej wtryskarki plastiku - stanowiły przykładowy produkt tego urządzenia. W ciągu następnych dwóch lat Christiansen przeprowadził z klockami szereg eksperymentów, w wyniku których otrzymały proste rogi i płaskie kołeczki, a ich parametry zmieniły się z cali na centymetry[3]. Nadal nie miały jednak gniazdek na spodzie, te pojawiły się w 1958 r. W tym samym roku klocki LEGO zostały również opatentowane[4].

CiekawostkiEdytuj

  • Co sekundę powstaje ponad 1100 nowych klocków LEGO[5].
  • Chociaż klocki LEGO przeznaczone są dla dzieci to z różnych powodów - kolekcjonerskich, modelarskich, w formie inwestycji - są zbierane również przez osoby dorosłe. Tacy ludzie nazywają się AFOLe.

PrzypisyEdytuj

  1. The LEGO Group a shorth presentation 2011, s.8
  2. Biografia Hilarego Fishera Page w zasobach holenderskiego portalu Miniland
  3. The LEGO Group. Developing a Product Leaflet. Billund: The LEGO Group, 1997. ss. 2-3
  5. The LEGO Group a shorth presentation 2011, s.22.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki