FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy serii. Zobacz też: Harry Potter (minifigurka).
Harry Potter
LEGO Harry Potter Logo
Dostępna w latach: 2001-2012, 2018-

Harry Potter - seria klocków LEGO System inspirowanych ekranizacjami książek Joanne Kathleen Rowling o tytułowym nastoletnim czarodzieju. Pierwotnie istaniała w latach 2001-2012, w 2018 r. została reaktywowana.

Historia Edytuj

Lata 2001-2012 Edytuj

4709

Pierwszy zamek Hogwart.

W 2001 r. firma LEGO i producent filmów o Harrym Potterze, studio Warner Bros. zawarli umowę o współpracy. W tym samym roku, w związku z premierą pierwszego filmu o młodym czarodzieju, Harry Potter i Kamień Filozoficzny do sprzedaży trafiło pierwszych 11 zestawów LEGO. W większości inspirowane były różnymi lokacjami związanymi z Hogwartem. W odróżnieniu od późniejszych zestawów mury uczelni zrobione były głównie z szarych i czarnych klocków. Również minifigurki w większości wyglądały nieco inaczej - ich głowy i dłonie miały typowy dla ludzików LEGO żółty kolor, a nie barwę skóry żywych ludzi. W tym samym roku ukazała się również pierwsza gra komputerowa nawiązująca do tematu serii LEGO Creator: Harry Potter.

W następnym roku w związku z wejściem do kin filmu Harry Potter i Komnata Tajemnic, nowe zestawy były inspirowane głównie tym filmem. Było ich 10 i można z nich było zbudować miejsca nie tylko związane z Hogwartem, ale np. dom wujostwa Harry'ego. Pojawiły się też trzy zestawy związane z poprzednim filmem oraz kolejna gra LEGO Creator: Harry Potter and the Chamber of Secrets. W 2002 r. zmianie uległa kolorystyka modeli przedstawiających szkołę czarodziejów.

W 2003 r. nie było żadnych nowości. Te pojawiły się w 2004 r. i nie ograniczyły się jedynie do stworzenia zestawów w związku z kolejnym filmem (Harry Potter i Więzień Azkabanu). Od tego roku wszystkie wymagające tego minifigurki zaczęły mieć naturalny kolor "skóry". W związku z tym kilka zestawów z 2001 r. zostało odświeżonych. W 2004 r. pojawił się również pierwszy minizestaw tej serii.

Rok później zrealizowane zostały cztery zestawy, wszystkie inspirowane filmem Harry Potter i Czara Ognia. Trzy z nich służyły do odtwarzania zadań turnieju czarodziejów. 2006 ponownie był rokiem bez żadnych nowości, a w 2007 r. do sprzedaży trafił tylko jeden zestaw, następna wersja zamku Hogwart. Model ten miał charakterystyczną różową komnatę Dolores Umbridge oraz szklarnię.

Po zrealizowaniu Hogwartu w 2007 r. następne zestawy pojawiły się dopiero w 2010 r. Było ich siedem, z czego tylko jeden, 4840 Nora Wesleyów, nie był nowszą wersją dawniejszego. Zestaw ten, służący do zbudowania domu Wesleyów, był wyjątkowy również pod innym względem - jako jedyny powstał na podstawie filmu Harry Potter i Książę Półkrwi. W tym roku odświeżony został też wygląd minifigurek, zyskały one znacznie więcej detali. W 2010 pojawiła się również gra LEGO Harry Potter Lata 1-4.

2011 przyniósł trzy nowe regularne zestawy i dwa promocyjne. Podstawą tych pierwszych były wydarzenia z filmu Harry Potter i Insygnia Śmierci. Zostały wydane też pierwsze książki LEGO Harry Potter, głównie z naklejkami. Pod koniec tego roku do sprzedaży trafiła kontynuacja gry LEGO Harry Potter Lata 1-4 LEGO Harry Potter Lata 5-7. W następnym roku została wydana tylko jedna książka, encyklopedia postaci. 2012 był ostatnim rokiem pierwszego okresu istnienia serii. Ogółem w latach 2001-2012, nie licząc zestawów promocyjnych, magnesów i breloczków, powstało 50 zestawów.

Wznowienie Edytuj

Seria została reaktywowana w 2018 r. Do sprzedaży trafiły cztery nowe zestawy, dwa oparte na filmie Harry Potter i Kamień Filozoficzny, jeden na Harry Potter i Komnata Tajemnic i jeden na podstawie Harry Potter i Więzień Azkabanu.

Lista zestawów Edytuj

Ilustracja Numer i nazwa Wprowadzony do sprzedaży w Dostępny w Polsce
4712 Troll na wolności 2002 r. Tak
4721 Szkoła czarodziejów 2001 r. Tak
4736 Uwolnienie Zgredka 2010 r. Tak
4737 Mecz Quidditcha 2010 r. Tak
4738 Chata Hagrida 2010 r. Tak
4840 Nora Wesleyów 2010 r. Tak
4841 Ekspres do Hogwartu 2010 r. Tak
4842 Zamek w Hogwarcie 2010 r. Tak
4866 Błędny Rycerz Autobus 2011 r. Tak
4867 Bitwa o Hogwart 2010 r. Tak
75950 Legowisko Aragoga 2018 r. Tak
75951 Ucieczka Grindelwalda 2018 r. Tak
75952 Walizka Newta z magicznymi stworzeniami 2018 r. Tak
75953 Wierzba bijąca z Hogwartu 2018 r. Tak
75954 Wielka Sala w Hogwarcie 2018 r. Tak
75955 Ekspres do Hogwartu 2018 r. Tak
75956 Mecz quidditcha 2018 r. Tak

Minifigurki Edytuj

Gry Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Jest drugą w historii klocków LEGO System serią opartą nie na własnym pomyśle firmy LEGO lecz na franczyzie. Pierwszą było Star Wars.
  • Profesor Dumbledore pojawił się w filmie LEGO Przygoda
  • Herry Potter jest jedną z grywalnych postaci w LEGO Dimensions