Fandom

KLOCKI LEGO Wiki

Duplo

3177stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Duplo
Lego dublo arto alanenpaa 2.jpg
Dostępna w latach: od 1969 r.

LEGO DUPLO Logo.svg.png

Logo LEGO Duplo

LEGO Duplo - jeden z trzech podstawowych rodzajów klocków LEGO, przeznaczony dla dzieci mniej więc w wieku od roku do pięciu lat. Są one dwukrotnie większe od klocków LEGO System - stąd nazwa - dzięki czemu mniej sprawne rączki mogą łatwiej się nimi bawić i nie zachodzi ryzyko połknięcia części. Są produkowane od 1969 roku.

Historia Edytuj

Klocki Duplo pojawiły się w 1969 r. Nie stanowiły samoistnego produktu, lecz były sprzedawane wymiaszane razem z klockami typu System. Dopiero w 1975 r. do sklepów trafiło pięć pierwszych niezależnych zestawów tych klocków. W 1977 r. firma LEGO zmieniła nazwę z Duplo na LEGO Preschool. W tym samym roku pojawiły się też pierwsze ludziki, a także łuki i drzwi. W 1979 r. wróciła nazwa Duplo. Cztery lata później pojawiła się druga generacja figurek Duplo. Od tego momentu mają one ruchome ręce, nogi i głowy, a także naturalne kolory skóry. W 1983 r. pojawiły się również pierwsze zestawy z pociągami Duplo i zabawki dla najmniejszych dzieci w ramach serii Baby . W 1986 r. do sprzedaży trafił pierwszy domek, a razem z nim figurki mamy, taty i dzieci. W 1992 r. firma LEGO rozpoczęła eksperymentować z nowym systemem łączenia elementów - za pomocą plastikowych śrub - w ramach serii TOOLO. Rok później pojawiły się pierwsze kolejki mogące samodzielnie się poruszać. W 1995 r. w ramach LEGO Duplo rozpoczęto dystrybucję klocków Primo, a w 1999 zaczęto sprzedawać pierwsze zestawy wyprodukowane na licencji - Winnie the Pooh. W 2002 r. ponownie decydenci grupy LEGO postanowili zmienić nazwę linii, tym razem na Explore. Nowa nazwa jednak się nie przyjęła i w drugiej połowie 2004 r. przywrócono Duplo. Po sukcesie serii LEGO Friends od 2013 r. nastąpił wzrost liczby zestawów adresowanych tylko do dziewczynek.

Opis Edytuj

Figurki Edytuj

Ludzi Edytuj

Główny artykuł: [[Figurka Duplo]]
Figurka Duplo generacja 3.jpg

Figurki ludzi LEGO Duplo są większe od minifigurek. Ze względów bezpieczeństwa nie można odczepiać od nich nóg i głowy. Od 1983 r. mają naturalne kolory skóry.

Zwierząt Edytuj

Figurki zwierząt Duplo są jednoczęściowe i mają bardziej zaokrąglone kształty. Przedstawiają znacznie więcej gatunków niż figurki LEGO System (są np. foki, żyrafy, zebry). Istnieją zarówno figurki dorosłych osobników jak i ich młodych. W odróżnieniu od systemowych figurek nie posiadają one wycięcia w grzbiecie pozwalającego wstawić tam ludzika. Zamiast tego mają kołeczek na wierzchu służący do przymocowania siedzącej figurki.

Akcesoria Edytuj

Istnieją dwa rodzaje akcesoriów dla ludzików Duplo: klocki z nadrukowanym obrazkiem przedmiotu i klocki w formie przedmiotu. Te drugie pojawiły się mniej więcej na przełomie XX i XXI w. i tak samo jak wszystkie elementy Duplo są znacznie większe od ich systemowych odpowiedników.

Serie Edytuj

Tak samo jak klocki LEGO System Duplo posiada wiele swoich serii tematycznych. Nierzadko są one odpowiednikami motywów systemowych:

Logo Nazwa Dostępna w latach Temat Dodtkowe informacje
Action Wheelers 2000-2002 Pojazdy skręcane za pomocą plastikowych śrub.
Baby 1983-1994 Zabawki dla najmłodszych dzieci. Później taką samą nazwę miały klocki Primo.
Bob the Builder 2001-2009 Postacie z serialu animowanego Bob Budowniczy.
Cars od 2010 Postacie z filmów animowanych Auta i Auta 2. Były też zestawy w wersji System.
Disney Princess od 2012 Księżniczki znane z pełnometrażowych filmów animowanych Disneya. Są też zestawy w wersji klocków LEGO System.
Doc McStuffins od 2015 Postacie z serialu animowanego o tej samej nazwie.
Dookoła Świata od 2016 Różne miejsca na Ziemi.
Farma od 1979 Życie na wsi.
Jake i piraci z Nibylandii od 2013 Postacie z serialu animowanego o tej samej nazwie.
Laleczki Duplo 2000-2002 Połączenie klocków Duplo z lalkami.
Little Forest Friends 1999-2001 Postacie z Leśnych Przyjaciół.
Miles from Tomorrowland 2016- Postacie z serialu animowanego Przygody Milesa z przyszłości.
8 niezwykłych przyjaciół 2015- Leśne zwierzątka.
Planes Postacie z filmu animowanego Samoloty.
Thomas & Friends 2005-2010 Postacie z serialu animowanego Tomek i przyjaciele.
Logo TOOLO.png TOOLO 1992-1999 Pojazdy głównie budowlane. Seria dla nieco starszych dzieci (3-6 lat), w której poszczególne elementy łączyło się ze sobą głównie za pomocą specjalnych śrub dokręcanych wkrętakiem i kluczem.
Toy Story 2010-2011 Postacie z filmów Toy Story (głównie jednak z trzeciej części). Istniały też zestawy w wersji klocków System.
Western 1998-2000 Kowboje i Indianie.
Winnie the Pooh 1999-2001 i 2011 Postacie z disneyowskiej wersji Kubusia Puchatka. Jedna z dwóch pierwszych serii zaprojektowanych na podstawie licencji a nie własnego pomysłu. Drugą serią jest Star Wars.

Książki Edytuj

Książki LEGO Duplo opisane na KLOCKI LEGO WIKI Oprócz klocków pod szyldem LEGO Duplo ukazują się książeczki dla najmłodszych. Można wśród nich wyróżnić książki edukacyjne, kolorowanki i proste historyjki pozbawione przemocy. Do niektórych z nich dołączone są klocki i figurki Duplo.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki