FANDOM

Dancepirate

Dancepirate

Brickfilm - film animowany zrealizowany przy pomocy klocków LEGO lub innych producentów.

Produkcja Edytuj

Poklatkowe zdjęcia Edytuj

Brickfilmy najczęściej powstają metodą zdjęć poklatkowych przy użyciu aparatu cyfrowego. Technika ta polega na wykonaniu serii pojedynczych zdjęć różniących się pomiędzy sobą poszczególnymi fazami ruchu. Fotografie te wyświetlane w sposób ciągły przy odpowiedniej prędkości dają efekt ożywienia klocków. W normalnym filmie szybkość ta wynosi 24 obrazy na sekundę, jednak twórcy brickfilmów, aby z jednej strony zaoszczędzić na czasie pracy, a z drugiej zachować płynność filmu często stosują 15 zdjęć na sekundę. Efekt chodu minifigurki można osiągnąć za pomocą czterech zapętlonych klatek. Gotowy materiał zdjęciowy jest następnie obrabiany za pomocą programu komputerowego do edytowania filmów w celu dodania efektów specjalnych, muzyki i napisów.

Inne techniki Edytuj

Oprócz metody poklatkowych zdjęć istnieją również inne sposoby tworzenia brickfilmów. Jedną z nich jest tzw. technika live-action, polegająca na połączeniu animacji z obiektami poruszanymi w sposób nieanimowany, np. z samochodami ciągniętymi za pomocą żyłki. Przy posiadaniu odpowiednego oprogramowania można stworzyć brickfilm również w technice animacji komputerowej. Do tej kategorii tworzenia brickfilmów można zaliczyć wszystkie filmy animowane LEGO.

Historia Edytuj

Mianem pierwszego brickfilmu określa się duński film pt. En rejse til månen (duń. "Podróż na księżyc"). Został on nakręcony w 1973 r. przez Larsa C. Hassinga i Henrika Hassinga. Film trwał ok. 6 minut i łączył w sobie zarówno technikę poklatkową jak i nagrywania całych sekwencji na żywo. Został zarejestrowany amatorską kamerą na 8 mm taśmie barwnej. Później film ten został pokazany Godtfredowi Kirkowi Christiansenowi, któremu tak się spodobał, że zrobił sobie jego kopię.

Następne znane brickfilmy powstawały w latach 80. XX w. W następnej dekacie brickfilmy zaczęto rejestrować na taśmach VHS. Prawdziwa rewolucja w powstawaniu brickfilmów nastąpiła na przełomie XX i XXI w. wraz z upowszechnianiem się aparatów/kamer cyfrowych. W 2001 r. firma LEGO widząc zainteresowanie tym tematem zrealizowała serię Studios, w której jeden z zestawów zawierał aparat cyfrowy i oprogramowanie do późniejszej obróbki.

Ciekawostki Edytuj

  • Termin brickfilm wymyślił Jason Rowoldt, założyciel Brickfilms.com.

Linki zewnętrzne Edytuj