FANDOM

Stub.png
Ta strona to zalążek artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.
W tym artykule znajdują się linki do nieistniejących jeszcze haseł. Jeśli możesz, zmień je w nowe artykuły.
BIONICLE
Logo Bionicle.jpg
Dostępna w latach: 2001-2010; 2015-
Główna seria: Technic

BIONICLE (skrót od Biological Chronicle - Biologiczna Kronika) - seria klocków LEGO Technic opowiadająca o walce dobra ze złem w inspirowanym mitologią polinezyjską fantastycznym uniwersum. Jej sprzedaż rozpoczęto w 2001 r. i przez następne dziewięć lat sukcesywnie ją rozwijano, tworząc nie tylko nowe zestawy, lecz również książki, komiksy, filmy i gry komputerowe. W drugiej połowie 2010 roku została zastąpiona serią Hero Factory, by ponownie powrócić w lutym 2015 r.

OpisEdytuj

Zestawami są figurki akcji przedstawiające różne postaci z uniwersum.

FabułaEdytuj

Wątek fabularny serii Bionicle pojawił się wraz z pojawieniem się pierwszych zestawów w 2001 r. Dzięki filmom, komiksom i książkom historia Bionicle jest poszerzana do dziś.

2015 r.Edytuj

Pojedynek Ekimu i Makuty.JPG

Pojedynek braci.

Dawno temu, na wyspie Okoto żyli dwaj bracia, Ekimu i Makuta, zwani Twórcami Masek. Chociaż obaj byli równie utalentowani, to Maski Ekimu cieszyły się większą popularnością wśród mieszkańców wyspy. Zazdrosny Makuta postanowił zmienić ten stan rzeczy. Łamiąc święte prawo, zakazujące tworzenia Masek zawierających moc więcej niż jednego żywiołu, wykuł Maskę Ostatecznej Mocy, która łączyła w sobie wszystkie żywioły. Maska okazała się jednak być zbyt potężna i przejęła kontrolę nad Makutą. Spowodowała również, że cała wyspa Okoto zaczęła się trząść i rozpadać. Ekimu dowiedziawszy się co jego brat uczynił, stoczył z nim walkę, w wyniku której strącił Makucie Maskę Ostatecznej Kontroli. Ta padając wywołała falę uderzeniową, która zerwała z twarzy Ekimu jego Maskę Kreacji i uśpiła obu braci.

Nieprzytomnego Ekimu odnalazło sześciu Obrońców - Agarak, Epolim, Kerato, Mamuk, Owa i Udapo. Ich uszu dobiegła wyszeptana przez Ekimu Przepowiednia Bohaterów: Gdy zbierze się mrok, a nadzieja zgaśnie, muszą zjednoczyć się Obrońcy ze wszystkich plemion. Użyją mocy przeszłości i przyszłości i spojrzą w niebo, by znaleźć odpowiedź. Z odległych gwiazd sześć komet przyniesie wiecznych bohaterów, którzy zdobędą Maski Mocy i odnajdą Twórcę Masek. Zjednoczone żywioły zdołają pokonać wszelkie zło. W jedności jest ich siła. Gdy Twórca Masek zamilkł złożyli go do sarkofagu i na twarz założyli mu zastępczą maskę.

HistoriaEdytuj

Pod koniec lat 90. XX w. firmę LEGO dotknął kryzys finansowy. Próbą wyjścia z niego było m. in. znalezienie ciekawej historii, która trafiłaby do nowego pokolenia dzieci. Pierwszy wybór padł na sprawdzony, cudzy pomysł - Gwiezdne Wojny. Seria spotkała się z dużym zainteresowaniem, jednak koszty licencji okazały się być zbyt wysokie. Właściciele firmy LEGO postanowili więc stworzyć coś własnego. W ten sposób powstały dwie, niejako próbne, serieSlizer i RoboRiders. Obie oparte zostały na klockach LEGO Technic i na całkiem nowym systemie łączenia elementów, metodą kulkowo-stawową. Obie też posiadały swoją fabułę, podobną w ogólnym zarysie do Bionicle – grupa biomechanicznych bohaterów, władających mocą wybranego żywiołu, walczyła ze złem w egzotycznym świecie.

Dooheads.jpg

Logo Doo Heads.

W tym samym czasie ruszyły też prace nad pierwszymi zestawami i fabułą serii Bionicle. Jako roboczą nazwę serii przyjęto Bone-Heads of Voodoo Island, co z czasem zostało skrócone do Doo-Heads

2001 Edytuj

Pierwsze zestawy Bionicle pojawiły się na początku 2001 r. Zawierały one elementy służące do złożenia dwóch figurek Rahi. W każdym zestawie znajdowała się jedna lub więcej maska, zwana Kanohi. Maski te można było bardzo łatwo zdejmować, ponieważ w zamyśle projektantów zabawa miała polegać na pojedynku dwóch figurek - przegrywała ta, która straciła Kanohi.

Trochę później na rynek zostały wypuszczone zestawy z Turagami. Każda figurka była niewielka i posiadała swoją Odznakę Urzędu. Dzięki dźwigni na plecach można było poruszać uzbrojoną ręką. Pakowane były w kartonowe pudełka, a nie kanistry. W Japonii Turaga byli dostępni również, jako gratisy do paczek słodyczy firmy Kabaya.

Głównymi jednak zestawami tego roku były figurki Toa, znanymi później, jako Toa Mata. Było ich 6: Onua - 8532 Onua, Gali - 8533 Gali, Lewa - 8535 Lewa, Pohatu - 8531 Pohatu, Kopaka - 8536 Kopaka i Tahu - 8534 Tahu. Na plecach figurki miały pokrętła, a na twarzach łatwo usuwalne Kanohi. Klocki były zapakowane w charakterystyczne dla tej serii plastikowe kanistry. Ich wieczka - zwane totemami- posiadały z brzegu nacięcia, w których można było umieszczać zdobyte maski. Również w tym celu służyło gniazdo umieszczone centralnie na szczycie wieczka. Kanohi można było również dokupić w formie zestawu 8530 Kanohi. Do sprzedaży figurki trafiły w styczniu (w Europie, w Ameryce Północnej w czerwcu) 2001 r.

1391.JPG

1391 Jala - zestaw z McDonald'sa

W tym samym roku sieć restauracji McDonald's do swoich posiłków dla dzieci dodawała minizestawy z Bionicle. Każdy z nich zawierał 8 części i służył do złożenia figurki Matoranina. Tak samo jak we wcześniejszej serii Slizer, każda zabawka posiadała specjalny dysk, który można było wyrzucać za pomocą elastycznego ramienia figurki. Klocki pakowane były w foliowe torebki.

Oprócz klocków w 2001 r. została wypuszczona gra internetowa Mata Nui Online Game.

ZestawyEdytuj

2001 Edytuj

Ilustracja Numer i nazwa Dostępny w Polsce Dodatkowe informacje
1388.JPG 1388 Huki Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1389 Onepu Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1390 Maku Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1391.JPG 1391 Jala Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1392 Kongu Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1393 Matoro Tak Dostępny tylko z posiłkiem Happy Meal w McDonald's.
1417 Vakama Nie Dostępny tylko w Japonii razem ze słodyczami firmy Kabaya
1418 Matau Nie Dostępny tylko w Japonii razem ze słodyczami firmy Kabaya
1419 Nokama Nie Dostępny tylko w Japonii razem ze słodyczami firmy Kabaya
1420 Nuju Nie Dostępny tylko w Japonii razem ze słodyczami firmy Kabaya
8525 Maski Tak Zestaw dodadtkowych masek Kanohi.
8530 Maski Tak Zestaw dodatkowych masek Kanohi.
8531 Pohatu Tak
8532 Onua Tak
8533 Gali Tak
8534 Tahu Tak
8535 Lewa Tak
8536 Kopaka Tak
8537 Nui-Rama Tak
8538 Muaka & Kane-Ra Tak
8539 Manas Tak
8540 Vakama Tak
8541 Matau Tak
8542 Onewa Tak
8543 Nokama Tak
8544 Nuju Tak
8545 Whenua Tak
8546 Power Pack Tak
8548 Nui-Jaga Tak
8549 Tarakava Tak

2002 Edytuj

2003 Edytuj

2004 Edytuj

2005 Edytuj

2006 Edytuj

  • 8734 Brutaka                                     

2007 Edytuj

 * 8916 Takadox

2008Edytuj

 * 8944 Tanma

2009Edytuj

7116 Tahu Tak
7117 Gresh Tak
7135 Takanuva Tak
7136 Skrall Tak
7137 Piraka Tak
7138 Rahkshi Tak

2015Edytuj

70778 Obrońca Dżungli Tak
70779 Obrońca Skał Tak
70780 Obrońca Wody Tak
70781 Obrońca Ziemi Tak
70782 Obrońca Lodu Tak
70783 Obrońca Ognia Tak
70784 Lewa - Władca Dżungli Tak
70785 Phatu - Władca Skał Tak
70786 Gali - Władczyni Wody Tak
70787 Tahu - Władca Ognia Tak
70788 Kopaka - Władca Lodu Tak
70789 Onua - Władca Ziemi Tak
70790 Lord Pająków Zagłady Tak
70791 Wojownik Czaszek Tak
70792 Rozcinacz Tak
70793 Strażnik Czaszka Tak
70794 Czaszkowy Skorpion Tak
70795 Twórca Masek kontra Władca Czaszek Tak

2016Edytuj

71300 Uxatar - istota z dżungli Tak
71301 Ketar - kamienna istota Tak
71302 Akida - wodna istota Tak
71303 Ikir - ognista istota Tak
71304 Terak - ziemna istota Tak
71305 Lewa - zjednoczyciel dżungli Tak
71306 Pohatu - zjednoczyciel kamienia Tak
71307 Gali - zjednoczycielka wody Tak
71308 Tahu - zjednoczyciel ognia Tak
71309 Onua - zjednoczyciel ziemi Tak
71310 Umarak Łowca Tak
71311 Kopaka i Melum Tak
71312 Tak
71313 Tak
71314 Tak
71315 Tak
71316 Tak

FilmyEdytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W 2002 r. grupa Maorysów pozwała do sądu firmę LEGO o niezachowanie szacunku do pewnych, ważnych dla nich słów. Firma LEGO przegrała proces i w konsekwencji musiała pozmieniać imiona wielu postaciom, np. Maku na Macku, Huki na Hewkii. Pomimo jednak innej pisowni, wymowa pozostała ta sama co wcześniej.

|}

Więcej z Fandomu

Losowa wiki